ازدواج با غیر مسلمان در فقه امامیه و حقوق افغانستان
چکیده
در عصر حاضر روابط و ارتباطات در میان کشورها و به خصوص میان ملتها، به دلیل ناامنیهای ناشی از جنگ و مشکلات اقتصادی، بسیار گسترده و نزدیک به هم شده است. جنگهای خانمان سوز، فقر و تنگ دستی، رفتارهای بشر دوستانه کشورهای غربی، آزادی های موجود در آنجا و سایر عوامل باعث مهاجرتهای اجباری افراد، از آفریقا و آسیا به خصوص از کشور های اسلامی به سمت اروپا شده است. به این ترتیب تعداد زیادی از مسلمانان از کشورهای مختلف به دلیل مشکلات عدیده در کشورهای غربی زندگی نموده و متقاضی تابعیت هستند. این مهاجرت باعث اختلاط گسترده میان مسلمانان و پیروان سایر ادیان و به خصوص مسیحیت شده است.امروزه با توجه به گسترش روابط بین الملل و اختلاط ملل در سراسر جهان، بحث ازدواج شخص با سایر ملیتها به یک بحث مهم و اساسی تبدیل شده و این پرسش را مطرح نموده که ازدواج یک نفر با شهروند سایر کشورها در فقه امامیه و حقوق افغانستان چگونه است؟ ازدواج یک جوان مسلمان در این کشورها چگونه خواهد بود؟ آیا مرد مسلمان می تواند با زن مسیحی یا یهودی و یا با یک غیر کتابی ازدواج کند؟ آیا یک زن مسلمان می تواند با شخص کافر ازدواج کند؟ بر اساس فقه امامیه و حقوق افغانستان به این نتیجه دست پیدا کردیم که زن مسلمان نمی تواند با مطلق کافر و مرد مسلمان هم نمی تواند با زن کافر غیرکتابی ازدواج کنند؛ ازدواج دائم مرد مسلمان با زن کتابی بالاتفاق در فقه اهل سنت وحقوق افغانستان پذیرفته شده؛ اما در فقه امامیه اکثر فقهاء ازدواج دائم را ممنوع و ازدواج موقت را اجازه داده اند. در مقابل جمع زیادی از فقهایی شیعه به خصوص متأخرین هردو قسم ازدواج را با زن اهل کتاب جایز دانسته اند.با توجه به اهمیت ازدواج و اختلاط مسلمانان با سایر ملل، در این تحقیق به بحث ازدواج یک مسلمان با افراد غیر مسلمان، با غیر هم مذهب و غیرهم کیش از منظر فقه امامیه و حقوق افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.